Emmas Dagar

Kategori: Utomlands på äventyr

Bangkok turister

Första riktiga turist dagen i Bangkok åkte vi till templet Wat Pho där vi såg the Reclining Buddha, en stor guldig buddha som är ca 43 m lång och 15 m hög. Så den sträckte sig ut med hela rummet eftersom den låg ner. Fin men lite svår att fota. Sen fanns det även fina byggnader och små statyer runt om som vi även kollade på.

En ingång.

Några vildkatter som gick in i templet för att undvika solen.

Tuk-tuks utanför.

Vi tog två tuk-tuks som körde oss till 4 olika ställen.

Först ett litet tempel som var superfint. Det var ingen annan där förutom en man som jobbade där. Vi hade tur för det var typ den enda dagen det var öppet. Men den här mannen kunde jättemycket och berättade en massa roligt om templet och gudarna och religionen. Han hade vart i Sverige också haha, han var jättetrevlig.

Sen körde de oss till ett annat ställe då man först gick upp för en massa trappor med lite fina skulpturer på vägen. Det var så himla varmt men jag var så himla glad för det.

Längst uppe var det jättefin utsikt och man kunde även be. I Bangkok kan man be överallt, det fanns ett ställe bredvid vårt hotell (på gatan), i parker och på massa andra ställen.

Tuk-tuksen körde oss även till en smyckesaffär och en affär där de mäter en och special syr kläderna åt dig. Vi köpte på båda affärerna och det visar sig att de som jobbar i affärerna betalar tuk-tuksen för att köra oss till affärerna för att sälja, så de är lite luriga.

Bangkok

Första dagen i Bangkok var vi mest vid poolen eftersom vi verkligen hade längtat efter solen, men på eftermiddagen gick vi till en park i närheten. Det var mysigt och solen höll på att gå ner också, superfint.

Den här mannen cyklade runt med en massa kattmat och matade hemlösa katter. Så omtänksam människa.

Paris

Jag var ju i Paris för två veckor sedan. Anledningen till resan var att min kusin skulle ta sin Bar Mitzva. Så vi åkte fredag kväll och på lördagen åt vi en mysig frukost och sedan åkte vi till en synagoga där de läste ur Toran osv. Efter det var det lunch och vi träffade många släktingar vilket var kul även om vi inte kan prata så mycket med dem (de pratar mest franska). På kvällen åt vi middag hos några kompisar vilket var ganska kul men jag var väldigt trött. På söndagen hade vi hela dagen ledig så vi åkte till Louis Vuitton museét. Byggnaden var finare än själva konsten tyvärr. Till lunch träffade vi en släkting/kompis och åt på ett brasseri som hade väldigt god fransk mat. Den kvällen var själva festen som var jätterolig med mycket mat, ett band och dans. En liten roligare helg.

Langkawi, Malaysia

Efter fyra dagar i Singapore flög vi till Langkawi. Planen var att stanna där i åtta dagar och åka båt till ön Koh Lipe (vet inte hur vi skulle lyckats med 1285758912 kg baggage) och stanna där i fem dagar. I Langkawi var första dagen superfint och jättesoligt och sedan var det molningt och efter det spöade det i flera dagar. Det är anledningen till att vi bokade om resan och åkte till Bangkok istället. Där verkade det vara bäst väder och även om det inte skulle bli bra väder fanns det en massa att göra där. Önskar verkligen att det hade varit bra väder i Langkawi, för när soligt var det ett paradis.

Marina Bay Sands

Sista kvällen i Singapore checkade vi in på hotellet Marina Bay Sands som är känd för sin infinity pool på 57:de våningen. Det var så häftigt där uppe och utsikten var helt fantastisk. Det var en jättefin solnedgång och till och med en dubbel regnbåge eftersom det hade regnat innan. Vårat rum var på 40:de våning och där var utsikten också helt mind blowing. Sjukt rolig upplevelse!

Jag och Atti.

Singapore Dag 4 - Sista dagen

Denna soliga dag började vi med att gå i parken Haw Par Villa. Detta är en park med en massa färglada skulpturer.

När vi hade tittat klart åkte vi till Peranakan Museum som handlar om en blandad folkgrupp vilket var roligt att läsa om. Museét hade även en mycket fin giftshop som vi spenderade relativt mycket tid i.

Näst sist på sista dagen åkte vi till kända Raffles Hotel och tog en fika. Sedan kom lite monsum regn som verkligen öste ner. Vad vi gjorde allra sist sista dagen kommer i ett annat inlägg.

Gardens By The Bay + Arab Street

Vi började dagen med att gå till Gardens By The Bay. Först gick vi i två olika hus där det fanns växter. Det var rätt kallt där inne men fint. Det är något som jag stör mig på. Inte att det är fint utan att det är alldeles för mycket aircon på. Här var det troligen kallt för växterna men går man i en affär eller på bio eller whatever som är inomhus så är det överdrivet kallt. Tillbaka till dagen, sedan gick vi upp i svamp liknande torn där man kollade på utsikten. Kuuuligt.

Fin utsikt över stan + singapore flyer.

När vi hade sett utsikten från svamparna åkte vi till Arab street. Där gick vi runt och kollade läget, åt lunch och gick i lite affärer. Bra daaag.

Bangkok

När vi befann oss i Langkawi var det en dag sol, en eller två dagar moln och resten regn. Vi började söka runt om vart i närheten solen hade gömt sig. Vi hittade den i Bangkok och flög dit nästa dag. Ångrar det inte en sekund. Här är det varmt och soligt, vi bor på ett fint hotell med pool, staden är jättefin, vi har besökt buddhor, gått på marknad, zoo, shoppat och lite annat kul. Fler inlägg kommer med mer bilder.

Så länge får ni njuta av denna blomma.

Tempel och Chinatown i Singapore

Hej hörni. Jag vet att jag är smart. När jag väl får internet så bloggar jag ändå inte. Vi har haft ganska fullt upp och på kvällarna har jag mest läst min bok. Vi bokade om resan och ni kommer att få höra sedan vart vi befinner oss. Tillbaka till ämnet, andra dagen i Singapore besökte vi tre tempel och Chinatown. De två första var buddhistiska och den tredje var hinduiskt. Det var väldigt fint och jag lärde mig mycket om olika gudar som de två religionerna tror på. Det hinduiska templet . Det första är ett buddhistiskt tempel som jag troooor hetter Thian Hock Keng Temple. I buddismen tror man på flera olika gudar så det fanns flera olika hörnor där man kunde be till en viss gud, t.ex om man behövde pengar eller om man ville att det skulle gå bra på ett prov.

Här kommer det andra buddistiska templet som heter Buddha Tooth Relic Temple.

Det fanns en väldigt fin trädgård på taket.

Detta är det hinduiska templet som heter Sri Mariamman. Jag gillade denna pga den fina utstyrseln eller vad man ska säga.

Sist bockade vi av Chinatown. Där var det som en marknad men man märkte inte riktigt att det var Chinatown. Om ni någon gång kanske har varit i San Fran eller något annat icke-kinesiskt land/stad märker man verkligen när man är i Chinatown men i Singapore var det mer ''nu är vi här''. Inte så konstigt eftersom väldigt många kineser bor där och huvudspråken är bl. a kinesiska.

Singapore Flyer

En kväll i Singapore åkte vi Singapore Flyer vilket är ett parisehjul. Utsikten var superfin och vi åkte på kvällen så allt var upplyst.

Hälsning från Malaysia

Hej. För tillfället befinner jag mig i Langkawi, en ö i Malaysia. Anledningen till att jag inte har skrivit ett endaste inlägg här i från är eftersom internet här är uselt. Resan började bra då den första dagen hade skinande sol och alla var nöjda att vi hade kommit till en så härlig ö med vacker djungel. Nu har vi varit här i cirka fem dagar och vädret har blivit sämre. Himlen har varit packad med moln, vilket är helt okej, men nu har det regnat i två dagar och det finns inte så mycket kul att göra. Vi vet inte exakt vad vi ska göra men planerar att kanske boka om eftersom efter Langkawi ska vi till Koh Lipe, en ö som är en timme bort med båt. Där är det samma väder och det verkar som om det ska regna ett tag till. Singapore var superhärligt och jag älskar verkligen det stället (fler inlägg kommer snart) och förutom vädret, det dåliga internetet och insekterna i skogen som tjuter så har Malaysia varit fint.

Botanic Gardens

Nu har första dagen gått och det är verkligen ett annorlunda klimat. Det var verkligen en chock att när man kom ut ur flygplatsen. Det är alltid varmt och fuktigt, ibland kommer det lite skurar också. Vädret är så härligt och väldigt annorlunda från Sverige. Flygresan var behaglig. Först flög vi till London där vi mellanlandade. Det var en seg flygtur och sen hoppade vi på planet till Singapore. Flyget var 12 timmar och 30 minuter. Jag kollade på tre filmer, tre avsnitt av Modern Family och sov cirka 3,5 timmar. Vi bor hos våra kompisar som har en jättehärlig lägenhet. De bor på 18:de våningen och har en pool med jättefin utsikt. Tänkte dela upp första dagen i Singapore i två inlägg. Vi började dagen med att åka till Botanic Gardens. Vi åt lunch där och sen gick vi runt och såg oss omkring. Det var väldigt fint, speciellt orkidéerna.