Emmas Dagar

24 december

Julafton blev lite annorlunda i år, vi har inte riktigt firat den än. När vi vaknade den 24:de befann vi oss i en bungalow i Langkawi med vilda apor på taket. På morgonen fick vi de presenter som vi skulle ha fått i julstrumpan, men eftersom vi inte hade någon julstrumpa så gömde mamma paket runt omkring i rummet. När vi hade hittat och öppnat våra presenter åt vi frukost och sedan begav vi oss till flygplatsen och det tog ungefär hela dagen innan vi var framme i Bangkok. Inte en så vanlig jul, men vi ska fira jul med mormor och morfar den 6:e januari. Hade ni en bra jul?

Bangkok

När vi befann oss i Langkawi var det en dag sol, en eller två dagar moln och resten regn. Vi började söka runt om vart i närheten solen hade gömt sig. Vi hittade den i Bangkok och flög dit nästa dag. Ångrar det inte en sekund. Här är det varmt och soligt, vi bor på ett fint hotell med pool, staden är jättefin, vi har besökt buddhor, gått på marknad, zoo, shoppat och lite annat kul. Fler inlägg kommer med mer bilder.

Så länge får ni njuta av denna blomma.

Tempel och Chinatown i Singapore

Hej hörni. Jag vet att jag är smart. När jag väl får internet så bloggar jag ändå inte. Vi har haft ganska fullt upp och på kvällarna har jag mest läst min bok. Vi bokade om resan och ni kommer att få höra sedan vart vi befinner oss. Tillbaka till ämnet, andra dagen i Singapore besökte vi tre tempel och Chinatown. De två första var buddhistiska och den tredje var hinduiskt. Det var väldigt fint och jag lärde mig mycket om olika gudar som de två religionerna tror på. Det hinduiska templet . Det första är ett buddhistiskt tempel som jag troooor hetter Thian Hock Keng Temple. I buddismen tror man på flera olika gudar så det fanns flera olika hörnor där man kunde be till en viss gud, t.ex om man behövde pengar eller om man ville att det skulle gå bra på ett prov.

Här kommer det andra buddistiska templet som heter Buddha Tooth Relic Temple.

Det fanns en väldigt fin trädgård på taket.

Detta är det hinduiska templet som heter Sri Mariamman. Jag gillade denna pga den fina utstyrseln eller vad man ska säga.

Sist bockade vi av Chinatown. Där var det som en marknad men man märkte inte riktigt att det var Chinatown. Om ni någon gång kanske har varit i San Fran eller något annat icke-kinesiskt land/stad märker man verkligen när man är i Chinatown men i Singapore var det mer ''nu är vi här''. Inte så konstigt eftersom väldigt många kineser bor där och huvudspråken är bl. a kinesiska.

Singapore Flyer

En kväll i Singapore åkte vi Singapore Flyer vilket är ett parisehjul. Utsikten var superfin och vi åkte på kvällen så allt var upplyst.

God Jul

God Jul på er! Ha en jättebra dag och njut av att spendera tid med eran familj, öppna paket och äta god mat eller vad ni ska göra idag. Om ni inte firar jul så får ni fortfarande ha en jättebra dag. Kramisar.

Hälsning från Malaysia

Hej. För tillfället befinner jag mig i Langkawi, en ö i Malaysia. Anledningen till att jag inte har skrivit ett endaste inlägg här i från är eftersom internet här är uselt. Resan började bra då den första dagen hade skinande sol och alla var nöjda att vi hade kommit till en så härlig ö med vacker djungel. Nu har vi varit här i cirka fem dagar och vädret har blivit sämre. Himlen har varit packad med moln, vilket är helt okej, men nu har det regnat i två dagar och det finns inte så mycket kul att göra. Vi vet inte exakt vad vi ska göra men planerar att kanske boka om eftersom efter Langkawi ska vi till Koh Lipe, en ö som är en timme bort med båt. Där är det samma väder och det verkar som om det ska regna ett tag till. Singapore var superhärligt och jag älskar verkligen det stället (fler inlägg kommer snart) och förutom vädret, det dåliga internetet och insekterna i skogen som tjuter så har Malaysia varit fint.

20 saker att göra på jullovet

Många får jullov idag eller har redan fått det så jag tänkte dela med mig av idéer om vad man kan göra på jullovet. Alla bilder är från tumblr.

Gå på julmarknad

Handla på mellandagsrean

Baka pepparkakor med vänner

Ha snöbollskrig och åka pulka

Köp julklappar till familjen och slå in dem

Gå på bio

Sitt inne och kolla på serier

Lyssna på bra musik

Spendera tid med familjen

Fotografera

Köp en julklapp till dig själv

Läs bra böcker

Ha en spadag

Gå på en promenad

Rensa garderoben

Inskaffa en ljusslinga

Gör om i rummet

Ät julgodis

Köp fina kläder till nyårsafton

Köp en julklapp som gör skillnad, det kan ni göra HÄR

December 2013

I år när vi inte får en riktig vinter och inte ska fira jul för än sjätte januari tänkte jag göra en liten throwback till förra vintern med kusinerna. Dock saknar jag inte kallt väder och snö och är suuperglad här borta.

Botanic Gardens

Nu har första dagen gått och det är verkligen ett annorlunda klimat. Det var verkligen en chock att när man kom ut ur flygplatsen. Det är alltid varmt och fuktigt, ibland kommer det lite skurar också. Vädret är så härligt och väldigt annorlunda från Sverige. Flygresan var behaglig. Först flög vi till London där vi mellanlandade. Det var en seg flygtur och sen hoppade vi på planet till Singapore. Flyget var 12 timmar och 30 minuter. Jag kollade på tre filmer, tre avsnitt av Modern Family och sov cirka 3,5 timmar. Vi bor hos våra kompisar som har en jättehärlig lägenhet. De bor på 18:de våningen och har en pool med jättefin utsikt. Tänkte dela upp första dagen i Singapore i två inlägg. Vi började dagen med att åka till Botanic Gardens. Vi åt lunch där och sen gick vi runt och såg oss omkring. Det var väldigt fint, speciellt orkidéerna.

Påväg

Nu sitter jag på flyget mot London där vi ska mellanlanda innan vi åker vidare till Singapore. Kommer inte att kunna blogga förens på söndag troligen men då kommer jag även att berätta om min praovecka. Snart lyfter vi!

Mjölkrig och knäck

I lördags runt fem tiden plingade Zain och Matilda på dörren. Vi bakade pepparkakor, knäck och drack varm choklad som vi piffade upp med grädde, marshmellows, polkagrisar och små snöflingor. Det blev ett litet mjölkrig eftersom vi blev uttråkade av att baka pepparkakor. Sen kollade vi på Ondskan eftersom vi läser boken i skolan och ville se hur filmen hade blivit. Vi åt popcorn och efter det låg vi och pratade sent intill morgonen. Vi vaknade runt halv tolv och åt en mysig frukost. Det var mysig kvalitetstid.

Shop Civilized Denim

Shopcivilized.com har så sjukt snygga jeans. Nu borde verkligen kika in deras hemsida. Här är mina favvosar.

Woho

Klockan är 23:23 och jag sitter och fryser i mitt rum. Jag har precis sett ett avsnitt av TVD och det senaste avsnittet av AHS. Nu har jag helgen framför mig och idag var faktiskt min sista skoldag. Nästa vecka är det prao som gäller för mig och på fredag kväll (om en vecka) sitter jag på ett plan mot Singapore. Skoldagen gick snabbt förbi och efter skolan var jag med Ilayda. Det händer inte så mycket spännande in the life of Emma men vi hörs.